Franchisegever & -nemer versterken elkaar met uitgedachte online marketing strategie

Bart Van der Schoot

Mensen vragen mij vaak: “Wat levert het nou voor mij op, als ik franchiseondernemer wordt?” Je lift mee op de naamsbekendheid van de grotere organisatie, maar wat houdt dat in? Het begint al bij online marketing: als franchisegever en franchisenemer hun krachten bundelen, ontstaat er een situatie waar beiden partijen van profiteren.

Kracht van samenwerking
Online marketing speelt vaak al een grote rol bij franchiseorganisaties. Het probleem is alleen, dat de franchiseorganisaties niet doorhebben wat voor extra voordeel zij kunnen bieden aan hun franchisenemers door middel van hun online marketing. Een gemiste kans, want een goede online marketingstrategie zou het een stuk aantrekkelijker maken om franchisenemer te worden. Hoe zit dat dan? Ik zal het uitleggen hoe we de online marketing strategie hebben opgezet voor franchiseorganisatie Househunting. Deze strategie zou op iedere franchiseorganisatie toegepast kunnen worden.

Franchiseorganisatie & domeinautoriteit
De domeinautoriteit is de sterkte van een website: hoe autoritair is de website binnen zijn gebied? Een website met een grotere domeinautoriteit scoort hoger in de Google zoekresultaten. De domeinautoriteit van jouw website wordt bepaald door het aantal links naar jouw website. Nu heeft het geen zin om websites te maken met het doel alleen een link te plaatsen naar je werkelijke website. Het is namelijk zo dat de domeinautoriteit van de website die naar jouw website linkt, ook meetelt. Een website zonder domeinautoriteit naar jouw website laten linken heeft geen zin. Websites met een hele hoge domeinautoriteit zijn bijvoorbeeld www.buienradar.nl, www.nu.nl en www.wikipedia.nl. Je kunt je voorstellen dat een grote franchiseorganisatie, zoals www.househunting.nl een grote domeinautoriteit bezit.

Landingspagina & pagina-autoriteit
De pagina-autoriteit is de sterkte van een aparte pagina. Deze wordt bepaald aan de hand van de ranking van de pagina in de Google zoekresultaten (Search Engine Optimization). Een hoge ranking zorgt voor een hoge pagina-autoriteit. Het is daarom dat veel websites SEO-vriendelijke landingspagina’s aanmaken. Househunting kan bijvoorbeeld verwachten dat er ook mensen uit Eindhoven zijn die een huis willen huren. Zij maken daarom een landingspagina aan: “Huren in Eindhoven”. Een landingspagina hoeft niet altijd bereikbaar te zijn vanuit de website, omdat de website dan vaak overvol raakt. Het doel van een landingspagina is om zoekers binnen te halen.
Franchisenemers & authenticiteit
Franchisenemers van Househunting hebben een aparte website. Voor de vestiging in Eindhoven bijvoorbeeld: www.househuntingeindhoven.nl. De reden hiervan is dat mensen via deze website geraakt kunnen worden door authenticiteit. De franchisenemer kan via deze website het vertrouwen winnen van de potentiële klant in Eindhoven door Househunting Eindhoven een gezicht te geven. Manier om dit te doen zijn bijvoorbeeld het plaatsen van persoonlijke (maar wel zakelijke) foto’s, video’s en blogs of nieuwsupdates.

Combineren online marketing versterkt elkaar
De franchiseorganisatie haalt de online zoekers binnen. De overkoepelende website bezit namelijk de meeste domeinautoriteit. Deze domeinautoriteit kan worden versterkt als de franchisenemers vanuit hun website linkjes plaatsen naar www.househunting.nl. De landingspagina’s zitten vast aan het domein www.househunting.nl, waardoor ook zij deze autoriteit krijgen. Wanneer iemand zoekt op “Huren in Eindhoven”, zal deze landingspagina bij een hogere autoriteit hoger scoren. De landingspagina’s is speciaal aangemaakt voor de franchisenemers, zodat ze meer klanten in Eindhoven bereiken. Op deze manier krijgen de franchisenemers klanten terug voor het plaatsten van een linkje.
Visueel weergegeven ziet de strategie er zo uit:


De aparte website van de franchisenemer is niet heel belangrijk voor het werven van klanten online, maar speelt zeker wel een rol bij de persoonlijke benadering van klanten. Het weergeeft de persoonlijk identiteit van Househunting Eindhoven, dat vertrouwen wekt bij de bezoekers. Social media is om diezelfde reden ook meer het gebied van de franchisenemers. Mensen zullen eerder verbondenheid voelen met de lokale Househunting, en daardoor deze eerder volgen op social media. De rol van de franchisegever is die van de kwalitatieve schil. Het vertrouwen van de consument wordt opgewekt door de naamsbekendheid of de grootte van de organisatie. De franchisegever moet dus vooral denken aan de merkidentiteit op hun website.

Wat nu, als franchisegever of –nemer?
Deze kern van deze strategie is voor veel franchiseorganisaties toepasbaar. Franchiseadviseurs gaat graag met je in gesprek hoe binnen jouw franchiseorganisatie de gevers en nemers elkaar kunnen versterken door middel van online marketing.

 

Ga terug

 

Bart van der Schoot
directeur/eigenaar

De FranchiseAdviseur bv
Spegelt 38
5674 CD Nuenen
t. 06 51 89 67 24
e. bart@franchiseadviseur.nl
w. www.franchiseadviseur.nl

terug naar blog overzicht

Daag ons uit

Het eerste gesprek is altijd gratis. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De Franchise Adviseur