8 goede redenen om franchisenemer te worden

Als startende ondernemer kun je een nieuw bedrijf opzetten, maar je kunt je ook aansluiten bij een franchiseformule. Je blijft dan wel zelfstandig ondernemer, maar je hoeft het niet alleen te doen en je profiteert van de (schaal)voordelen van een grotere organisatie. Hieronder 8 goede redenen om franchisenemer te worden:

  1. Vliegende start. Wanneer je een nieuw bedrijf opzet, heb je enige tijd nodig om alles goed in te richten en op te zetten. Denk hierbij aan het maken van een website, het opstellen van een offerte, het opstellen van een factuur, het opzetten van een CRM-systeem, het opzetten van een administratie voor je boekhouding, het ontwerpen en opzetten van reclamemateriaal en daarnaast moet je ook nog eens nadenken over hoe je aan nieuwe klanten komt. Ook hier zal een en ander voor moeten worden ingericht. Je begrijpt dat dit veel tijd kost. Wanneer je franchisenemer wordt, dan zijn bovengenoemde punten vaak al voor je geregeld, waardoor je sneller kunt starten met daadwerkelijk geld verdienen.
  2. Naamsbekendheid. Het kost behoorlijk wat tijd om naamsbekendheid op te bouwen en met een naamsbekendheid creƫer je een merk. De merkbeleving is belangrijk voor een klant en daarmee groeit de loyaliteit van je klant naar het merk. Vertrouwen speelt een grote rol en daarom weet de klant zijn weg naar jouw vestiging snel te vinden.
  3. Marketing. Natuurlijk zal je zelf ook nog wat aan lokale marketing moeten doen, want je hebt daar waarschijnlijk je eigen netwerk zitten en we weten dat mond tot mond reclame nog altijd het beste werkt. Toch zijn er door de franchiseformule al veel marketingactiviteiten verricht, waardoor het voor jou een stuk gemakkelijker wordt. Bij de opening van je vestiging zal het merk van de franchisegever vertrouwen uitstralen, waardoor klanten gemakkelijker naar je toe zullen komen. Verder heeft de formule met haar marketingactiviteiten al veel voor je gedaan op het gebied van marketing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vindbaarheid via internet, flyers/brochures en de aanwezigheid op beurzen. De diverse online en offline campagnes die worden gevoerd zijn meestal gericht op het krijgen van nieuwe klanten en daar plukt iedere vestiging afzonderlijk de vruchten van.
  4. Nieuwe klanten/leads. Voor een goed verdienmodel heb je natuurlijk voldoende klanten nodig. Enerzijds zorg je hier zelf voor, maar ook de franchisegever zal op diverse manieren hieraan bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan de genoemde marketingactiviteiten, maar ook aan de onderhandelingen met leveranciers om tot goede prijzen te kunnen komen. Zie het volgende punt.
  5. Inkoopvoordeel. Door groot in te kopen kun je betere prijzen afdwingen bij je leveranciers. Betere inkoopprijzen betekent dat je ook betere prijzen in de markt kunt neerzetten. Of je kiest ervoor om een betere prijs aan te bieden dan de concurrent, maar misschien mik je op het hogere segment en hou je de prijzen wat hoger dan gemiddeld en dat betekent dan dus grotere marges voor jezelf.
  6. Training. Vaak ontvang je bij aanvang, maar ook tussentijds, trainingen want het is ook in het belang van de franchisegever dat jouw vestiging een succes wordt. De formule heeft een verantwoordelijkheid om door te ontwikkelen, maar dat geldt ook voor jou als franchisenemer. Als je samen blijft ontwikkelen, kom je tot de mooiste resultaten.
  7. Backoffice. Soms verzorgt de binnendienst de offertes en facturen voor je, maar wanneer je het zelf doet dan zullen ze je meestal wel een template aanreiken. Wel zo gemakkelijk als je dit niet allemaal zelf op hoeft te zetten. Afhankelijk van de branche wordt vaak een telefoondienst aangeboden. Ben jij niet in de gelegenheid om de telefoon te beantwoorden, dan schakel je deze gewoon door en ben je altijd bereikbaar.
  8. ICT. Vaak is het prettig of zelfs noodzakelijk dat je allemaal met hetzelfde systeem werkt. Dit kan enerzijds een prijsvoordeel opleveren, maar anderzijds is het ook prettig om kennis en informatie met elkaar uit te kunnen wisselen. Wanneer je gezamenlijk gebruik maakt van een accountant, dan worden de jaarcijfers van iedere vestiging op dezelfde manier aangeleverd. Dit scheelt weer tijd voor de accountant, waardoor je ook daar weer betere prijsafspraken kunt maken. Vaak werkt het verder door dan waar je misschien in eerste instantie aan denkt.

samenwerking

Zoals je hierboven kunt lezen biedt franchise veel voordelen, waardoor je overlevingskansen als startende onderenemer vaak groter zijn dan van een reguliere starter. Bij franchise houd jij meer tijd over voor je kerntaken namelijk het daadwerkelijk ondernemen en zorgen dat jouw vestiging een succes wordt.

Wil je hier meer over weten, neem dan gerust contact met ons op via onderstaande contactformulier of bel direct 040 7878474.

Kijk ook eens naar ons stappenplan voor de franchisenemer

 

terug naar nieuws overzicht

Daag ons uit

Wij helpen u graag verder in franchise. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur