Co-creatie; de nieuwe klantgerichte gedachte

Bart Van der Schoot

Het doorbreken van klassieke rolpatronen

In de afgelopen jaren heeft zich opnieuw een verschuiving van onze economie voortgedaan. Waar we enige jaren geleden onze waarden baseerden op het leveren van producten en diensten (service economie), zien we tegenwoordig meer focus op het bieden van ervaringen. (experience economie)

We zien steeds vaker dat authentieke ervaringen een grote positieve bijdrage leveren aan het imago en daarmee ook indirect aan de omzet van een bedrijf. Online delen van ervaringen was nog nooit zo gemakkelijk. Hiermee is het voor bedrijven mogelijk om grote groepen mensen te bereiken, zonder dat ze hiervoor zelf inspanningen verrichten.

Traditionele en klassieke rolpatronen dienen hiervoor doorbroken te worden. Aansluiting bij de sociale en fysieke leefwereld van klanten raakt anders verloren.  De waarde van een ervaring is gebaseerd op unieke gepersonaliseerde ervaringen van klanten. N=1 (een unieke ervaring per keer)

Geen enkel bedrijf is in staat die unieke ervaringen van de klant op ieder moment te verzorgen. Bedrijven moeten meer gebruik gaan maken van de middelen uit een breed scala van bedrijven. Focus hierbij is de toegang tot deze middelen en NIET het bezit ervan. R=G

Het idee achter deze co-creatie moet gezien worden als een nieuwe richting die kan leiden tot nieuwe groei en concurrentievoordeel. Crowd funding is hier een bekend voorbeeld van.

Traditionele gedachteKlantgerichte gedachte
Klant staat buiten het domein van de waardeketenKlant is integraal onderdeel van de waardeketen
Onderneming heeft zeggenschap over waar, wanneer en hoe waarde wordt toegevoegd in de ketenOnderneming maakt het de klant mogelijk waar, wanner en hoe hij invloed wil uitoefen op het waarde creatieproces
Aansturing waarden vanuit het proces van bedrijvenWensen van de klant staan centraal
Een centraal punt in tijd en ruimte waarin uitwisseling is tussen onderneming en klant waar waarde wordt van de klant tbv de ondernemingMeerder punten van uitwisseling waarbij klant en onderneming samen waarde gaan creëren.

Wilt u meer weten? Neem contact met ons op of reageer via de mail.

Bart van der Schoot

De FranchiseAdviseur bv
Spegelt 38
5674 CD Nuenen
t. 040 – 78 78 474
m. 06-518 96 724
e. bart@franchiseadviseur.nl
w. www.franchiseadviseur.nl

Ga terug naar blog overzicht

terug naar blog overzicht