Complimenten van de franchisegever

Zondag 1 maart is het Nationale Complimentendag is. Bij velen zal er bij het horen van deze naam een lach op het gezicht verschijnen. Bestaat dit echt? Ja dus. Ieder jaar opnieuw staat deze dag in het teken van complimenten geven. De FranchiseAdviseur juicht een positieve benadering altijd toe, maar is het echt nodig, complimentendag?

Ja. Dat is nodig. Blijkbaar. Want in Nederland zijn wij heel goed in het constateren van fouten. Vervolgens wijzen wij onze partner, kinderen of collega’s op deze missers. En dat terwijl de zaken die goed gaan, en dat zijn er meestal veel meer, onbenoemd blijven.

Dé reden voor ontslag

Werkt het dan? Complimenten geven? Jazeker. Gebrek aan waardering is voor veel mensen dé reden om ontslag in te dienen. Als we kijken naar de franchisebranche is het ontbreken van waardering voor de franchisenemer ook een veel gehoorde reden om te stoppen bij een bepaalde formule. Zonde. Maar hoe geeft u nu complimentjes?

Franchisegever en franchisenemer

Laten wij u een voorbeeld geven: een franchisenemer wil de lokale sportclub sponsoren van het marketingbudget en vraagt aan de franchisegever of dit kan. Franchisegever geeft aan dat het marketingbudget hiervoor niet bestemd is, zoals in het handboek staat beschreven. Franchisenemer gaat vervolgens tekeer tegen franchisegever omdat het handboek niet volledig is. Jammer.

Franchisegever en franchisenemer hadden beiden positiever kunnen reageren. Franchisegever had het volgende kunnen zeggen: “Wat goed dat jij een lokale vereniging ondersteunt. Maar het marketingbudget is voor andere zaken bestemd. We zullen eens kijken of we dit duidelijker in het handboek kunnen beschrijven. Of wellicht moeten we het marketingbudget eens onder de loep nemen. “

Een reactie van de franchisenemer hierop had kunnen zijn: “Fijn dat je de actie toejuicht. Het verenigingsleven dragen wij een warm hart toe”. En het lijkt me goed om eens goed naar de bestedingen van het marketingbudget te kijken. Ik heb hier nog wel wat ideeën over.

Franchiseondernemer moet kritisch blijven

Het is de toon die je zet in een gesprek. Hoe pakt u iets aan en hoe wordt het gezegd? Wat krom is, hoeft u niet recht te praten. En als (franchise)ondernemer moet u natuurlijk altijd kritisch blijven. Maar met een positieve benadering, een complimentje geven, komt u vaak veel verder. En het draagt bij aan een goede samenwerking.

De Nationale Complimentendag draait om waardering en persoonlijke aandacht. Het besef dat je een boodschap vaak ook positief kunt overbrengen. Het zijn de kleine dingen die het doen. Geen cadeaus of grote bossen bloemen. Het is dus nog gratis ook.

Een complimentje en een glimlach

En nee, één complimentje maken op 1 maart zorgt er niet voor dat iedereen zich meteen gewaardeerd voelt. Het lost niet alle problemen op. Het is een begin. Een proces. Maak een complimentje, al is het maar klein. Nu horen wij u al denken: “Nationale Complimentendag valt dit jaar op een zondag. Dan zie ik mijn (franchise)collega’s niet.”  Geef dan op maandag 2 maart uw collega’s, uw franchisegever of franchisenemer een compliment geven. Uw waardering zal vast beloond worden met een dank je wel én een glimlach. En hoe mooi is het om uw week zo positief te starten.

terug naar blog overzicht