Discussie met uw franchisenemers; wat doet u eraan?

Als franchisegever heeft u het beste voor met uw franchisenemers, maar hoe krijgt u ze ooit tevreden? Ze zijn zelden enthousiast over uw goed bedachte plannen. Hoe komt dat toch..?

Jaarplannen

Hoogstwaarschijnlijk speelt de route die de jaarplannen door de organisatie volgen een grote rol. De jaarplannen zorgen voor de noodzakelijke formuleontwikkeling om de successen van de formule te continueren. We zien echter te vaak dat franchisegevers hun plannen direct uitvoeren zonder vooraf afstemming te hebben gehad met haar franchisenemers of het bestuur van de franchisenemers. Een reden kan zijn dat men bang is voor weerwoord of omdat de plannen dan gewijzigd zouden moeten worden. Gewoon uitvoeren zonder overleg lijkt dan gemakkelijker, maar is dat ook zo? Zelf zou ik als franchisegever deze route zo inrichten dat franchisenemers eerst meekijken naar de plannen en hun bijdrage hieraan leveren. Naast het feit dat dit draagvlak geeft, hebben de franchisenemers door hun dagelijkse ervaring nuttige toevoegingen. Wanneer achteraf de implementatie problemen zou veroorzaken, dan is er meer begrip voor de situatie omdat het een gezamenlijke beslissing was. Je hebt dus samen succes, maar moet ook samen op de blaren zitten als het succes uitblijft.

Zoals een ‘echte’ samenwerking zou moeten zijn.

Vetorecht

Een franchisenemer heeft geen vetorecht, de angst voor blokkade bij het delen van de plannen is vaak ongegrond. Er zijn wel spelregels en het moet voor iedereen duidelijk zijn wie welke rol heeft. Een franchisegever kan echter niet zomaar alles wat hij bedenkt uitvoeren. De wijze van informatieoverdracht is dus heel belangrijk voor de samenwerking én het vertrouwen in elkaar. Ik zou iedere formule aanraden hier serieus naar te kijken. Je voorkomt hiermee wellicht een hoop discussie achteraf.

Duidelijke communicatie

Het is een dynamische omgeving welke aan veranderingen onderhevig is en waarbij invloeden van buitenaf de koers van de formule kunnen doen wijzigen. Als je met elkaar de route duidelijk hebt, weet je in welke richting de formule zich ontwikkelt en kan het panieksituaties voorkomen.

Ervaring laat zien dat een dergelijke aanpak rust in de organisatie geeft en dat het de gelegenheid biedt meer met klanten bezig te zijn en minder met interne aansturingen. Daarnaast zorgt het franchisehandboek voor een duidelijke verslaglegging van de gerealiseerde jaarplannen en op deze wijze is er tevens een verankering met het franchisecontract.

route jaarplannen

terug naar franchisenieuws overzicht

Wij helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.