Wat als franchisenemer het beoogde resultaat niet haalt?

Wat zijn de gevolgen voor de franchisegever als de franchisenemer het beoogde resultaat niet haalt? En wie is verantwoordelijk en welke oorzaken liggen hier bijvoorbeeld aan ten grondslag? De meeste problemen ontstaan omdat er geen duidelijkheid is over welke partij verantwoordelijk is voor welke acties.

Goed rendement en continuïteit voor franchisenemer

De franchisegever dient de formule op een bepaalde wijze aan te bieden zodat er voor franchisenemers ruimte is op goed rendement en continuïteit. Dat is natuurlijk een ruim begrip wat je op verschillende manieren kunt interpreteren. Hieruit blijkt direct de noodzaak om alles goed te documenteren en actueel te houden. Een franchiseformule is aan verandering onderhevig. Daarom moet er een  franchisehandboek aanwezig zijn. Dit handboek moet regelmatig getoetst worden en indien nodig bijgewerkt. Dit geldt ook voor de juridische documenten zoals de franchiseovereenkomst maar zeker ook het operationele jaarplan waarin onder andere wordt aangegeven wat er met de franchisefee gebeurd.

Franchise is samenwerken

Als het fout gaat is dit namelijk niet zo gemakkelijk te bewijzen. Franchise is samenwerken en dus beide partijen zijn verantwoordelijk voor het resultaat. De franchiseovereenkomst is een statisch document. Hierin staan de formeel juridische rechten en plichten benoemd van beide partijen, dus voor zowel franchisegever maar ook voor franchisenemers. Het franchisehandboek is een dynamisch document. Hierin wordt de operationele samenwerking beschreven en de spelregels gedetailleerd uitgewerkt. Als dit niet het geval is, of er is helemaal geen franchisehandboek, is er dus ruimte voor discussie.

Aanleiding van het niet halen van het beoogde resultaat door franchisenemer

Wanneer de franchisenemer zijn beoogde resultaat niet haalt zal er eerst gekeken moeten worden naar de aanleiding. Zijn dit externe factoren zoals een crisis of is er een andere oorzaak? Daarnaast moet er een ‘reparatieplan’ komen. Wordt het vervolgens nog niet haalbaar, dan adviseren wij een overleg waarin het jaarplan van franchisegever wordt afgestemd met het individuele plan van de franchisenemer. Bepaald moet worden waar de grootste behoefte zit. Dit kan zijn nieuwe klanten, klantbehoud of meer omzet per klant?

Franchise ambities bijstellen

Mocht het na alle pogingen nog steeds niet lukken? Dan zullen beide partijen zich af moeten vragen of een voortzetting van de samenwerking nog wel wenselijk is of dat de ambities moeten worden bijgesteld.  Het zal dus altijd in samenspraak moeten.

 

terug naar volledige kennisbank

    Daag ons uit

    Wij helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact op.

    Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur