Hoe bepaal ik of de locatie en/of het rayon wel geschikt is?

De grootte van rayons worden vaak door franchisegever bepaald. Dit kan afhankelijk zijn van de reistijd van klant, bestedingen of de afstand die een franchisenemer dient af te leggen om zijn of haar rayon optimaal te kunnen bewerken. Soms zijn rayons exclusief, dat betekent vaak dat er geen tweede vestiging gestart mag worden en dat andere franchisenemers geen reclame mogen maken in het beschermde rayon. Mochten er twijfels zijn over de haalbaarheid van de potentie in een rayon, dan kunnen er haalbaarheidsonderzoeken gedaan worden. Dat kan op basis van bestedingen of aanwezigheid van bepaalde populatie van type klanten. Belangrijk is dat franchisenemer zelf ook een marktonderzoek verricht, zodat hij op de hoogte is van al hetgeen er speelt in het gebied. Denk hierbij ook aan concurrentie, waar zitten de klanten en wie zijn de klanten, kosten van de exploitatie en hoe lang heb ik nodig om break even te draaien. Is de potentie in een rayon voldoende aanwezig om dit te behalen? Je hoeft als franchisenemer ook niet altijd direct akkoord te gaan met voorgestelde rayon door franchisegever, afstemming en overleg is vaak nog mogelijk.

Goede voorbereiding is het halve werk.

terug naar volledige kennisbank

Daag ons uit

Wij helpen u graag verder in franchise. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur