Is er een leertraject om het concept van de franchisegever onder de knie te krijgen?

Elke franchisegever zou in haar starterspakket een opleidingsfase of leertraject moeten inbouwen. Een goede start is het halve werk en hiermee voorkom je dat de kennis en ervaringen zoals opgedaan door franchisegever foutief worden toegepast. Wat hiermee ook voorkomen kan worden is dat franchisenemer niet voldoende geschoold is en de formule niet optimaal ingezet wordt. Hier kunnen de prestaties van de franchisenemer onder lijden en dit heeft een negatief effect op de formule.

Vaak zit in de entreefee van franchisegever een begeleiding bij de opstart ingesloten. Het is in ieders belang goed beslagen ten ijs te komen en de nieuwe klanten direct een eerste goede indruk te geven.

Dit kan op verschillende manieren:

  • franchisenemer gaat in de leer bij een bestaande vestiging en loopt dan een bepaalde periode mee
  • franchisenemer krijgt intensieve begeleiding of opleiding van franchisegever
  • indien er sprake is van een eigen vestiging van franchisegever, kan franchisenemer daar ook ervaring opdoen.

Afhankelijk van het type bedrijf is tussentijdse bijscholing ook een vast onderdeel van de formule. Controleer vooraf goed wie voor de kosten opdraait, om discussie achteraf te voorkomen. Dit staat vaak beschreven in het franchise handboek.

De lengte van het leertraject is natuurlijk sterk afhankelijk van het type product of dienst. Dit kan variƫren van enkele dagen tot enkele weken tot soms wel enkele maanden. Er zijn formules waarbij het unieke concept zo geheim is, bijvoorbeeld bij recepten of specifieke reparatiediensten, dat u pas later hierover inzicht krijgt.

terug naar volledige kennisbank

Daag ons uit

Wij helpen u graag verder in franchise. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur