Tussentijds eisen bijstellen, mag de franchisegever dat?

Wat als de franchisegever tussentijds nieuwe eisen gaat stellen aan franchisenemers? Zolang franchisenemers zich kunnen vinden in de nieuwe eis is dat natuurlijk geen probleem. Maar wat als franchisenemers het niet eens zijn? En mag een franchisegever tussentijds eisen bijstellen? Een complexe situatie. Kijk maar naar het geschil over openingstijden bij Domino’s Pizza. Wij vertellen u er graag meer over.

Domino’s Pizza

Domino’s Pizza gaat lunches aanbieden. Een beslissing van de franchisegever. Zij eiste van alle Domino franchisenemers dat ze tijdens de lunch hun deuren openden. Zo niet, dan zou er een dwangsom worden opgelegd. De franchisenemers waren minder enthousiast over het plan. Zij denken dat opening tijdens lunchtijd zal leiden tot verlies. De belangenvereniging van de franchisenemers en een flink aantal afzonderlijke franchisenemers stapten hierom naar de rechter.

En de rechter heeft beslist. De franchisevestigingen met een contract waarin de lunchtijd-opening letterlijk is opgenomen, moeten straks tijdens lunchtijd open zijn. In de meest recente contracten heeft de franchisegever deze openingstijden laten opnemen. In de oudere franchisecontracten is dit niet vastgelegd. Hierdoor kan de franchisegever degenen met een ouder contract hen deze eis ook niet opleggen.

Geen poot om op te staan

Maar wat kunt u als franchisenemer nu nog doen? Er is getekend voor de openingstijden, dus er is geen poot om op te staan. Pizza’s bakken voor de lunch en hopen op succes, dat is wat rest. Daarom is het belangrijk om vooraf uw franchisecontract goed door te lezen en dit eventueel door een (juridisch) deskundige te laten controleren. Ook al zijn beide partijen het niet op alle punten eens, de onderhandelingen hoeft u hierop niet persé stuk te laten lopen, tenzij het onoverkomelijk is. Aangepaste openingstijden kunnen namelijk ook een kans zijn. Wel kunt u vast nadenken over de gevolgen en deze laten beschrijven in de franchiseovereenkomst. Als we het geschil bij Domino’s als voorbeeld nemen, kunt u hierbij denken bijvoorbeeld aan de volgende punten:

  • Want wat als het leidt tot verlies. Wie draait voor de kosten op?
  • Is er een proefperiode voor de nieuwe openingstijden en wie draagt de consequenties als het niet blijkt te werken?
  • Wie werft personeel ?
  • Wie voert de reclamecampagne en betaalt deze?

Wij hopen van harte dat de Domino’s vestigingen die hun openingstijden moeten aanpassen een gesprek kunnen aangaan met de franchisegever. Dat zij hun zorgen kunnen bespreken en eventueel aanvullende afspraken kunnen maken. Een goede relatie tussen franchisegever en franchisenemer werkt tenslotte nog altijd het prettigst, voor beide partijen.

Franchise advies

Heeft u behoefte aan franchise advies. Neem vrijblijvend contact met ons op door onderstaand contactformulier in te vullen of ons te bellen op 040- 78 78 474. Wij helpen u graag.

terug naar volledige kennisbank

Daag ons uit

Wij helpen u graag verder in franchise. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur