Waarom zit er zoveel verschil in hoogte franchise fee bij verschillende formules?

Bent u benieuwd waarom er zoveel verschil zit in hoogte van de franchise fee bij verschillende formules? Wij vertellen u wat het verschil maakt.

Hoogte van de fee

De hoogte van de fee wordt bepaald door meerdere factoren. Het kan dus zijn dat er een hoge procentuele fee gevraagd wordt door franchisegever, maar dat de franchisenemers hier uitermate tevreden mee zijn omdat er veel toegevoegde waarde geleverd wordt. Vaak is het zo dat bij producten met een lage marge, ook de fee procentueel lager is. Er is immers minder ruimte voor verdeling van marge, hetgeen de exploitatie van franchisenemer ook niet ten goede zou komen. Je kunt ook dan een vaste fee overeenkomen met elkaar. Dit kan per formule verschillen. De meeste formules trekken de franchise fee en marketing fee uit elkaar. Hiermee is duidelijker waar welke budgetten aan besteed worden.

Verschillende marges

In sommige branches zit meer marge op de producten of diensten dan in andere branches. Denk bijvoorbeeld aan branches waar de omloopsnelheden hoger zijn, zoals bij supermarkten of DIY. Hier zijn de gemiddelde marges lager De absolute fee in euro’s kan hier nog steeds wel substantieel zijn.

De hoogte van de fee is dus afhankelijk van vele factoren. De factoren die dit beïnvloeden verschillen per formule en zijn onder andere:

  • Het al dan niet berekenen van een entree fee (en de hoogte daarvan)
  • De initiële kosten en operationele kosten die de franchisegever draagt om de formule te ontwikkelen en implementeren
  • De aard, kwaliteit en het succes van de formule
  • Dienstverlening kent over het algemeen hogere marges
  • De geboden ondersteuning en naamsbekendheid van de formule
  • De winstmogelijkheden van de franchisenemer

Redelijke vergoeding

Belangrijk is dat het een fee altijd een “redelijke vergoeding” is. Wat kost de formule en wat levert die op? De continuïteit van een formule, waarbij zowel franchisegever als franchisenemer voldoende winst kunnen realiseren voor een gezonde bedrijfsontwikkeling, is hierbij essentieel.

De commerciële groei van een franchisegever kan op twee manieren bereikt worden. De groei van het aantal franchisenemers in de breedte, dus zoveel mogelijk franchisenemers. Een andere route kan zijn grotere groei per franchisenemer in omzet. We zien vaak dat fee modellen hierop aangepast worden.

Iedere franchise formule is uniek, net zoals de de afgesproken fee. Heeft u advies nodig bij het vaststellen van de juiste fee? Vraag dan één van onze formule managers om deskundig advies. Wij helpen u graag verder.

 

terug naar volledige kennisbank

Daag ons uit

Wij helpen u graag verder in franchise. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur