Wat is het verschil tussen hard franchise en soft franchise?

Wat is nu het verschil tussen hard franchise en soft franchise? Deze vraag wordt ons vaak gesteld en wij proberen het u hier helder uit te leggen.

Hard franchise

Het verschil is dat bij hard franchise er méér centrale afspraken zijn waar een franchisenemer zich aan dient te houden. De “regel’ is hoe harder hoe beter. Echter moeten de centrale spelregels dan wel goed opgebouwd zijn en in de praktisch goed uitvoerbaar zijn. Ervaring in een formule bepaalt dus in grote mate ook de hardheid, zoals een bewezen succes. Er zijn overigens ook softe franchiseformules die zeer goed renderen. Het is maar net wat je afspreekt met elkaar.

Hard franchise en soft franchise vastleggen

De overeenkomst en het handboek regelen de mate van hardheid van de formule. Het jaarplan zorgt voor operationele afstemming gaandeweg de samenwerking. Franchising is dus een hechte vorm van samenwerking tussen twee juridisch en economisch zelfstandige partijen, op basis van schriftelijk vastgelegde afspraken: “de franchiseovereenkomst”. In de franchiseovereenkomst wordt enkel de juridische afspraak tussen franchisegever en -nemer vastgelegd, evenals de rechten en plichten die voor beide partijen gelden. In het handboek enkel de operationele afspraken. Dat moet ook in het franchisehandboek, want de formule ontwikkelt zich de komende jaren en deze ontwikkelingen moeten doorgevoerd kunnen worden. Feitelijk zijn een paar documenten nodig om de samenwerking goed te verankeren en ervoor te zorgen dat duidelijk is wie welke taken en bevoegdheden heeft:

Als de formule uitgangspunten beschreven zijn en het handboek is uitgewerkt, zul je op zoek gaan naar franchisenemers. Deze franchisenemers dragen middels een fee bij aan de ontwikkeling van de franchiseformule. Als franchisenemer wil je natuurlijk graag weten wat er met jouw fee gebeurd is. Hiervoor dient franchisegever aan te geven aan welke plannen, investeringen en activiteiten hij dit geld uitgeeft. Franchisegever doet er verstandig aan dit in een operationeel jaarplan, altijd vooraf met haar franchisenemers te bespreken. Zo voorkom je discussie achteraf. Als bijvoorbeeld een actie niet goed gelopen heeft of als er geld uitgegeven is aan ‘verkeerde’ doeleinden.

De formule aanpassingen zet je vervolgens weer in het franchisehandboek.

 

terug naar volledige kennisbank

Daag ons uit

Wij helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur