Wat zijn de plichten van een franchisegever?

Franchisegever is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de formule en de continuïteit van de organisatie.

Franchisenemers hebben een adviserende rol als het gaat om de ontwikkeling van de formule. Echter als de ontwikkelingen serieuze financiële consequenties hebben, of kostenverhogend werkt voor de formule of de strategie aanraakt, dan hebben franchisenemers wel degelijk een stem. In de ideale wereld maakt franchisegever een strategisch meerjarenplan op met daarin de belangrijkste doelstellingen en ambities van de organisatie. Middels een operationeel jaarplan stelt franchisegever haar organisatie en aangesloten franchisenemers in staat bij te sturen afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt. Dit operationeel jaarplan bevat de belangrijkste activiteiten en spelregels (inclusief budgetten) van de formule en zijn bindend voor alle franchisenemers nadat dit plan door de Franchiseraad (wordt opgericht bij meer dan 15 vestigingen) positief is geadviseerd. Tot 15 franchisenemers wordt er gezamenlijk vergaderd met alle franchisenemers en heeft iedereen een stem.

Indien het plan niet positief wordt geadviseerd, of zelfs wordt afgekeurd, kan franchisegever ondanks dit advies toch besluiten haar plannen uit te voeren. Dit is vaak niet slim, er is immers geen draagvlak en er ontstaat vaak een voedingsbodem voor problemen tussen beide partijen. Beter is terug naar de tekentafel, afstemming hebben met de Franchiseraad of Franchisevereniging en medestanders vinden voor het plan. Net zolang totdat het gedragen wordt door de franchisenemers. Het voorkomt een hoop ergernis en problemen achteraf.

Belangrijk dat franchisenemers weten dat het de verantwoordelijkheid van franchisegever is dit plan te maken, hier wordt immers een fee voor betaald. Je hebt dus als franchisenemer ook het recht om te weten wat er met deze fee gebeurd is. Dat hoeft niet altijd tot 3 cijfers achter de komma, maar een richtlijn is wel gebruikelijk. Kort gezegd betekent dit dat franchisegever bepaalt, hij ontvangt een fee en levert hiervoor toegevoegde waarde. Als dit proces in balans is, werken beide partijen in goede harmonie samen. Als het uit balans raakt, zul je na moeten gaan of de te leveren toegevoegde waarde beter in balans te krijgen is. Bijvoorbeeld door extra of andere marketinginspanningen of door bepaalde ondersteuning te bieden aan de back office.

Het is dus ook een plicht van franchisegever het hiervoor bestemde overleg goed te organiseren.

terug naar volledige kennisbank

Daag ons uit

Wij helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur