“Als u geen ‘goed bijgewerkt’ franchisehandboek heeft, neemt u uw formule niet serieus…”

Bart Van der Schoot

Dit was één van de stellingen tijdens het mini-seminar van De FranchiseAdviseur op 3 maart jl. gehouden bij Mazars Accountants in Eindhoven. Om de 6-8 weken kunnen franchisegevers zich inschrijven voor deze interactieve mini seminars, waarbij het doel is om informatie te delen met vergelijkbare organisaties. Dit keer waren de startende formules én formules tot 10 vestigingen uitgenodigd. We weten inmiddels dat franchisegevers vaak tegen vergelijkbare problemen en situaties aanloopt, dus waarom elkaars ervaringen niet delen?

De spil in de samenwerking

Het franchisehandboek vormt een belangrijke spil in de samenwerking tussen franchisegever en franchisenemers.
In de eerste plaats omdat hiermee duidelijk wordt op welke gronden en uitgangspunten er samengewerkt wordt, het zogenoemde ‘umfeld’.
Op de tweede plaats moeten uitgangspunten en spelregels ook later gewijzigd kunnen worden, dit is in een franchisecontract niet wenselijk. Dus alle operationele afspraken dienen in een franchisehandboek te worden opgenomen; we zien nog te vaak dat oa. leverancierskeuzes in een franchisecontract staan.
Op de derde plaats, volgens de aanwezigen, straalt een compleet franchisehandboek professionaliteit en zorgvuldigheid uit. Zeer belangrijk als we weten dat veel samenwerkingen ontstaan op basis van vertrouwen.
Het franchisehandboek maakt dus een integraal onderdeel uit van de samenwerking tussen franchisegever en franchisenemers. Het is zeer belangrijk om op terug te vallen als het nodig mocht zijn en als onmisbare informatiebron over alle ins en outs van de formule.

Multi inzetbaar

Vanwege geheimhoudingsplicht vind je niet veel inhoudelijke informatie over franchisehandboeken op Internet. Bedenk ook dat een franchisehandboek deel uitmaakt van de precontractuele fase en dat je als franchisegever verplicht bent de kandidaat franchisenemer optimaal te informeren. Hierover ontstond bij de aanwezigen wel enige discussie. Hoeveel laat je zien van je ‘unieke’ concept aan een geïnteresseerde franchisenemer? De oplossing zou een ‘mini-versie’ kunnen zijn. Met wel de belangrijkste vertrekpunten van de samenwerking, maar waarbij nog niet het ‘geheim van de smid’ wordt weggegeven.
Digitaal of boek?

Hoewel wij ook beiden aanbieden, moet er op digitaal gebied nog veel gebeuren. De technieken zijn aanwezig maar worden nog maar beperkt toegepast. Hierin gaan we de komende periode stappen zetten. Dus heeft u nog geen handboek of bent u ook toe aan die noodzakelijke professionalisering? Neem eens vrijblijvend contact met ons op en laat u deskundig adviseren.

terug naar blog overzicht

Wij helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.