Digitale vooruitgang

Bart Van der Schoot

Merknamen worden steeds belangrijker. Het laden van een merknaam is een kostbare en tijdrovende aangelegenheid. Het afbreken van een merknaam kost beduidend minder tijd. Zeker in dit digitale tijdperk.

Waardevol merk

Om eens een merk te noemen. Op zondagochtend bekeek ik onlangs een documentaire op Discovery Channel over de start en ontwikkeling van het bedrijf GOOGLE. Het programma trok mijn aandacht en ik zat direct gekluisterd voor de tv. Ondanks het feit dat GOOGLE pas in 1996 opgericht is, is bedrijf het meest waardevolle merk ter wereld. Het bedrijf vertegenwoordigt inmiddels een waarde van 114 miljard dollar. Met de beschikbaarheid van het Internet is in een hele korte periode een heel sterk merk ontstaan.

De documentaire gaf een gedetailleerde beschrijving van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Nog interessanter werd het toen de toekomst beschreven werd. Een enorme beschikbaarheid van data en het vermogen dit oneindig te laten groeien. De invloed van dit bedrijf reikt erg ver, gesterkt door de digitale revolutie. Deze data kan overal voor toegepast worden, er kunnen zelfs griepepidemie├źn mee voorspeld worden.

Verandering van landschap

Wat hebben wij aan deze data en wat doen we er zoal mee? De integratie van het Internet zal de komende jaren ons leven nog sterk veranderen. Zo zal de diversiteit aan kanalen waarin klanten hun bestellingen willen plaatsen, sterk stijgen. Hierbij kun je denken aan een fysieke winkels, Internet, mobiele telefoons, Facebook en andere social media kanalen. De uitdaging ligt om consistente winkelervaringen aan de consumenten te bieden, terwijl de complexiteit feitelijk alleen maar toeneemt. De winkel moet een belevingsplek zijn met emotie en sfeer. Het vergelijken van prijzen en voorraden zal nog gemakkelijker worden.

Daarnaast zullen mensen nog impulsiever hun aankomen doen. Aangetrokken door de verleidelijke aanbiedingen online aangeboden op oa. mobiele telefoons. Dit vraagt om data, maar wel correcte data op de juiste wijze toegepast. Winkeliers moeten precies weten wie hun klanten zijn, hier moet in veel branches echt een inhaalslag gemaakt worden. Nog een ontwikkeling is dat merken zich op de consumentenmarkt gaan begeven. Communicatie verloopt steeds vaker rechtstreeks met de consument. Dit gebeurde al via eigen winkels maar nu volgen ook webshops. De omzetaandelen worden bij sommige bedrijven inmiddels ook substantieel. Bedrijven als Nike en Apple zijn hier goede voorbeelden van. Het verschaft het merk een bron aan informatie over klantgedrag.

Aanhaken of afvallen?

Is uw onderneming nog niet zover? Verdiep u snel in de digitale mogelijkheden of laat u tijdig adviseren. Een wereld zonder Internet is ondenkbaar. Informatie is altijd, overal en per direct online beschikbaar. En juist deze informatie is belangrijk om goed beleid te maken.

terug naar blog overzicht