Hoe werkt de kwaliteitsscore van Google Adwords?

Een online marketingcampagne opzetten

U kent het wellicht wel. U zou graag een online marketingcampagne willen opzetten, maar waar moet u allemaal rekening mee houden om te zorgen dat uw campagne straks ook daadwerkelijk wordt gezien?

Wanneer u een advertentie maakt in Google AdWords dan is het belangrijk om deze te voorzien van een duidelijke kop, bodytekst en URL. Daarna kunt u uw zoekwoorden een bepaald bod geven. Veel mensen denken dat een advertentie automatisch bovenaan komt te staan wanneer de zoekwoorden een hoog bod krijgen, maar werkt dat wel zo?

Kwaliteitsscore Google AdWords

Hoe hoger uw bod, hoe gemakkelijker het is om uw advertentie bovenaan te krijgen, dat klopt. Maar… de positie van uw advertentie wordt niet alleen bepaald door het bod dat u uw zoekwoorden meegeeft. De positie wordt ook bepaald door uw kwaliteitsscore. Deze kwaliteitsscore kunt u bekijken door de extra kolom ‘’kw.score’’ toe te voegen in het tabblad Advertentie in Google AdWords.
Afgekeurde advertenties hebben altijd een score onder de 6. Advertenties die goedgekeurd zijn, hebben vaak een 6 of hoger. De kwaliteitsscore geeft eigenlijk een algemeen beeld over de kwaliteit van uw advertentie. Google vindt namelijk dat de belofte van uw advertentie waargemaakt moet worden op de landingspagina. Kortom, als u een advertentie over een nieuw merk koksmessen hebt, moet de klikker op een landingspagina terechtkomen die over dit nieuwe merk koksmessen gaat en niet op een landingspagina die over iets anders gaat. AdWords meet continu wat de verwachte click-through-rating (CTR) is, oftewel wat de advertentierelevantie is. Hoe hoger u scoort op de kwaliteitsscore, hoe minder CPC u hoeft te betalen en hoe hoger uw advertentie scoort. Wanneer uw advertentierelevantie dus goed is, wordt u hier door Google voor beloond. Google kan u echter ook bestraffen wanneer uw landingspagina niet aan de verwachtingen voldoet die de advertentie opwekt. Op deze manier wordt het dus steeds moeilijker om door bepaalde trucjes hoog te scoren.

Enkele tips om de kwaliteitsscore te verbeteren:

1. Een advertentie moet beschikken over een goede landingspagina. Als u zoekt naar een bepaald soort schoenen wilt u alleen informatie die ook echt aansluit bij de schoen die u in uw hoofd hebt. Daarnaast moet de kwaliteit van de landingspagina zelf ook goed zijn. De pagina wordt namelijk beoordeeld op relevantie, transparantie en overzichtelijkheid.

2. Het is verstandig om verschillende advertenties te maken met aantrekkelijke teksten. Zet in de teksten bijvoorbeeld uw unieke punten (USP’s). Hierdoor wordt het voor de zoeker aantrekkelijker om op uw advertentie te klikken.

3. Laat uw zoekwoorden terugkomen in uw advertenties en gebruik brede zoekwoorden. Met brede zoekwoorden bent u niet zo specifiek, maar door te kijken op welke zoektermen mensen zoeken, kunt u vervolgens uw zoekwoorden aanpassen en specifieker maken.

Bron: www.gettingsocial.nl

terug naar franchisenieuws overzicht