Klanten vissen in dezelfde vijver

Bart Van der Schoot

Klanten binnen halen, dat is pas een sport. Vooral bij het gevoel dat je de klant kwijtraakt. Of, nog leuker, waar de concurrent denkt dat hij de order al in de zak heeft. We kennen het allemaal. Eens in de zoveel tijd krijgt de klant ineens de onbedwingbare neiging om te gaan shoppen of vergelijken. Je moet jezelf opnieuw verkopen: wat heb je de klant allemaal te bieden?

vishaak

Vaak kunnen we hier moeilijk mee om gaan. Je voelt je bedrogen, afgeschreven en vooral teleurgesteld. Want je hebt toch altijd al je best gedaan om de klant perfect te bedienen?   “Laat die klant maar, hij zal het wel merken als hij overstapt”, is je eerste (emotionele) gedachte. De vraag is of je alle toegevoegde waarde en inzet die je de afgelopen jaren aan de klant hebt gegeven wel goed hebt verkocht. Hoe goed weet de klant eigenlijk wat jij voor hem geregeld hebt? Als de klant niet weet dat je iets extra doet voor hem, hoe kan hij dit dan waarderen met klantenloyaliteit?

Slimme vakhovenier

Een slimme vakhovenier merkt door goed door te vragen dat ze geenszins is afgeschreven, maar dat de klant bevestigd wil worden in zijn keuze. Het gaat niet altijd om een betere prijs. Het gaat vooral om begrijpen en communiceren waarom de klant voor jou moet blijven kiezen en waarom jij voor deze klant kiest.

Juist nu is het van belang om alles uit de kast te halen om de concurrent te overklassen. Het gaat om onderscheidend vermogen. Niet denken dat de klant wel weet wat hij bij jou krijgt, maar opnieuw doorvragen en op zoek gaan naar zijn verwachting.  De klant laten bevestigen wat jij eigenlijk al weet.

En dan het glorieuze moment. Je behoudt je klant en daardoor voel je je onoverwinnelijk.

Raak je klanten kwijt en twijfel jij hoe je je in deze markt onderscheiden kan ten opzichte van je collega’s? Neem dan contact met  GroenerGras Hoveniers op of maak een vrijblijvende afspraak: info@groenergrashoveniers.nl of telnr. 073 85 16 160.

Wij hebben de antwoorden, en meer!

Jan Goossens

Directeur

Terug naar blogs

terug naar blog overzicht