Leiderschap

Bart Van der Schoot

Wat is goed leiderschap? Is er een visie en komt deze nog uit tegenwoordig? Een leider behoort de toekomst te kunnen voorspellen en bepalen, maar lukt dat nog? Een bekend gezegde luidt:

“Om de toekomst te kunnen bepalen moet je het verleden leren kennen”

Maar juist het verleden komt niet meer terug. Alle veranderingen die we tegenwoordig meemaken lijken wel nieuw, de opmars van Internet, Social Media, Twitter en Facebook. De markt verandert snel en hiermee ook ons gedrag. Dat maakt stabiel leiderschap erg ingewikkeld.

Zo snel kan het gaan…

Mark Rutte heeft bij zijn eerste kabinetsvorming een basis van vertrouwen als leider gecreëerd. Hij heeft zijn taak zonder al te grote problemen voor zijn imago uitgevoerd. Bij de laatste verkiezingen kwam Rutte met zijn VVD als winnaar uit de bus, met meer dan 40 zetels. De jongste ontwikkelingen in politiek den Haag laten zien hoe moeilijk het is in tijden van onzekerheid een sterke leider te zijn. Hoe kwetsbaar een imago is, wanneer het onvoldoende door inhoudelijke boodschappen wordt voorzien.

Het enorme zetelverlies van de VVD in de peilingen lijkt na het schrappen van de inkomensafhankelijke zorgpremie te zijn gestuit. De liberalen staan op 24 zetels in de peiling van Maurice de Hond, bijna de helft sinds de verkiezingen op 12 september. Mark Rutte heeft niet meer genoeg aan zijn joviale lach en optimisme, sterker nog het begint irritaties op te roepen en werkt inmiddels contra productief. Dit in een periode van 2 maanden!!

Invloed van de media

Het is interessant om de ervaren wat de rol tegenwoordig van de media en het Internet is. Nieuws verspreidt zich razendsnel en over zeer grote groepen mensen, je bent in staat om in een korte tijd heel veel mensen te bereiken. Zelfs de beste leiders kunnen door een foutje door heel veel mensen worden in twijfel worden getrokken. Ook voor franchiseorganisaties is het van belang een goede dialoog te voeren met je achterban, ze zijn sneller op de hoogte dan u denkt. Er is altijd een sprake van een gezond spanningsveld tussen de belangen van franchisegever en franchisenemers, dus achterdocht is snel gewekt. Franchiseorganisaties hebben ook te maken met leiderschap waarbij het hoofdkantoor (franchisegever) het beleid maakt. Zorg voor voldoende “transparantie”, dat wordt het sleutelwoord de komende jaren.

We moeten tegenwoordig sneller anticiperen op de veranderingen in de markt, dat maakt leiderschap niet minder belangrijk maar vooral anders. Uiteindelijk is er maar één leider en de baas …dat is de klant!  Hij kan iedereen in de organisatie van hoog tot laag ontslaan of zonder werk stellen. En dit gewoon door zijn geld ergens anders uit te geven.

Hebt u een thema of onderwerp die ik in mijn column kan adresseren, mail deze naar:

De Franchiseadviseur BV

Bart van der Schoot

terug naar blog overzicht