Ondernemen in de coronacrisis bij franchiseformule Curves

Wat zou u doen als uw bedrijf ineens volledig stil ligt? En de deur dicht moet blijven tot nader order? Helaas is dit de werkelijkheid voor heel veel ondernemers. En ook vele franchisenemers worden hard getroffen. Maar hoe gaat het ondernemen in de coronacrisis bij franchiseformule Curves?

Gevolgen coronacrisis bij franchiseformule Curves

De fitnessbranche moest tot tweemaal toe de deuren sluiten voor een langere periode. Wij geven graag het woord aan één van de vele franchiseformules die wij mogen begeleiden. Franchiseformule Curves is een uniek fitness concept speciaal voor vrouwen. Zij ondervinden dus veel hinder van de lockdown. Waar de eerste lockdown een ingrijpende verandering was, is de tweede een zware aanslag op het doorzettingsvermogen en veerkracht. Toch blijven de franchisegever en de franchisenemers positief. Zij houden goede hoop op een after-lockdown leven. Maar hoe gaan de Curves ondernemers om met de coronacrisis en wat zien zij voor de toekomst? Franchiseformule Curves sprak met vier franchiseondernemers en wij delen graag hun verhaal.

Ondernemen in de coronacrisis, een zware beproeving

Ondernemen gaat niet altijd over rozen. Er is geen ondernemer, zelfs de supermarkteigenaar niet, die niet zal beamen dat ondernemen in deze coronacrisis een zware beproeving is. Als hetgeen wordt weggenomen wat u dagelijks vol overgave doet, staat u ineens op onbekend terrein. Zowel franchisenemer als franchisegever tastte volledig in het duister. Want niemand had dit ooit eerder meegemaakt. Gelukkig laten de Curves ondernemers zich van hun meest creatieve kant zien om ervoor te zorgen dat ze, hoe dan ook, de Curves leden kunnen blijven begeleiden bij een gezonde levensstijl.

Logo franchiseformule Curves

Dankbaar

Het is niet niks. De deuren van de club moeten noodgedwongen gesloten blijven, maar ondertussen hebben de leden wel abonnementen waar ze maandelijks voor betalen. Ook vaste lasten zoals huur en de salarissen van het personeel lopen veelal door. Omdat de leden tijdelijk geen gebruik kunnen maken van de faciliteiten in de club, is alle Curves leden een compensatie aangeboden voor de periode dat de clubs gesloten zijn. Toch zijn er in iedere Curves club veel leden die niets van die compensatie wilden weten en 100% wilden doorbetalen. Dat zegt iets over de band die de Curves clubs hebben opgebouwd met hun leden. Zo geldt dat ook voor Curves Tiel. Desondanks vertelt eigenaar Richard dat hij het ook had kunnen begrijpen als er meer leden hadden opgezegd. “Een groot deel van de leden is ontzettend trouw aan ons. Dat is heel bijzonder en daar zijn we enorm dankbaar voor.” In Waddinxveen kreeg Alex ook meermaals te horen dat leden hun lidmaatschapsgeld gewoon volledig wilden door betalen. “Dat is zo ontroerend. Zij zijn de reden dat wij kunnen blijven bestaan. Dat voert tegelijkertijd de druk ook op: Hoe kan ik nu zo dicht mogelijk bij mijn leden komen? Hoe zorg je er voor dat leden betrokken blijven? Hoe houd ik iedereen tevreden?” zijn de vragen die Alex zichzelf stelt.

Verbonden blijven

Online is vaak het antwoord op die vragen. Op Youtube vind u meer dan 100 Curves fitness workouts en kookvideo’s. Er worden online LIVE trainingen gegeven en sportieve online bingo’s georganiseerd. Daarnaast doen de ondernemers hun best om ook op andere manieren dicht bij de leden te blijven. Zo zijn Richard en Mona van Curves Tiel in de auto gestapt om ieder lid persoonlijk (uiteraard op gepaste afstand) een cadeautje te brengen om ze een hart onder de riem te steken. En Alex van Curves Waddinxveen zette bijzondere wandelroutes uit. Ook Margriet van Curves Driebergen zit dan wel verplicht thuis, maar niet stil: “Je creativiteit wordt tijdens zo’n lockdown uitgedaagd. Je moet als ondernemer echt aan de bak. En als je echt ondernemer bent, vind je dat ook leuk. Ingaan op de behoefte van je leden. Zoeken naar kansen en mogelijkheden om verbonden te blijven.

Persoonlijk betrokken

Verbondenheid is niet alleen nu een belangrijk onderwerp bij Curves, maar is dat altijd al geweest. Anita van Curves Maarssen legt uit dat ze het contact met haar leden mist. “Ik vind het moeilijk dat ik nu niet kan leveren wat ik hoor te leveren aan mijn leden. Het contrast met wat we eigenlijk zijn is ontzettend groot. De persoonlijke betrokkenheid is een belangrijk onderdeel van het Curves concept. En doordat je de leden niet een paar keer per week ziet, voelt het alsof een deel van onze kracht wegvalt.” Dat kunnen meerdere Curves ondernemers beamen. Ook de zorgen voor kwetsbare leden neemt toe. “Curves is veel meer dan zomaar een sportschool. Denk bijvoorbeeld aan eenzame leden die de gang naar de sportschool gewend zijn. Zij zijn het afgelopen jaar veel verloren. De contacten die ze bij ons in de club met de coaches en andere leden hebben, vormen een belangrijk onderdeel van hun sociale leven. Als die contacten wegvallen, missen ze ineens heel veel. Daar zijn we ons erg van bewust” aldus Margriet. Alle ondernemers bevestigen dat ze bij al hun leden een vinger aan de pols te houden door regelmatig te mailen, een berichtje te sturen of de telefoon op te pakken. Richard: “We laten zien dat we er nog steeds zijn en echt om onze leden geven. We zijn nog steeds die stok achter de deur. Hoe groter de afstand, hoe moeilijker het straks is om weer in het ritme te komen als de sportscholen weer open zijn. Dat laten we bij Curves niet gebeuren.

Samen sterk

Naast de steun van de leden heeft de komst van het virus ook ander moois gebracht. Zo vond Anita nieuwe kracht en doorzettingsvermogen in zichzelf en geeft Alex aan dat hij angsten heeft overwonnen: “Je wordt gedwongen om nieuwe dingen te proberen. Ik ben uit mijn comfort zone gekomen. Ik heb dingen gedaan die ik zonder deze crisis misschien nooit had aangedurfd met mijn bedrijf, maar die achteraf heel leuk blijken te zijn.” Margriet viel het op dat ze een super team heeft staan. “Iedereen heeft alles opgepakt, met elkaar. Het team liet echte verbondenheid zien. Daar ben ik trots op.

Die verbondenheid is niet alleen te zien in de clubs, maar ook binnen de Curves formule. En in de gehele sportbranche is er sprake van saamhorigheid. Het is fijn als men samen kan optrekken, ideeën met elkaar kan delen en men zich samen sterk kan maken. De franchisegever, Curves Holland, draagt er zorg voor zoveel mogelijk centraal te regelen en sturing te geven bij de snel veranderde marktomstandigheden. Uiteraard moeten de clubs zelf hun lokale markt blijven bewerken en het contact met hun leden houden, maar de franchisegever kan wel handvatten bieden bij de tijdelijke verandering van de bedrijfsvoering.

Corona draaiboek voor ondernemen in de coronacrisis

Zo lag er voor de tweede lockdown een draaiboek klaar waarin alles was verwerkt wat Curves tijdens de eerste lockdown samen met de franchiseondernemers had geleerd. Ook wordt er wekelijks content klaar gezet om bestaande leden betrokken te houden en draait er momenteel een landelijke marketingcampagne om zichtbaar te blijven voor potentiële nieuwe leden als we straks weer open mogen. Richard: “Curves Holland helpt ons goed door deze lockdowns heen. Het is erg prettig dat een groot deel van de algemene communicatie centraal voor ons wordt geregeld en wekelijks wordt klaargezet. Heerlijk, dat we daar zelf ons hoofd niet over hoeven te breken.

Het is uiteraard niet alleen het ontzorgen, maar vooral ook de steun van de andere franchisenemers die in tijden van crisis het verschil maken. Als de ene franchisenemer het even niet meer weet, zijn er bij Curves tientallen andere ondernemers waar men mee kan sparren. Anita vindt het een geruststellend idee dat ze nergens alleen voor staat. “Het vangnet is er. En ook al maak je er geen gebruik van, het is fijn om te weten dat het vangnet er altijd is.

Kansen tijdens ondernemen in de coronacrisis

Toen de reguliere gang van zaken stil kwam te staan, was er op het kantoor van Curves Holland tijd vrij om de dingen te doen waar men normaal gesproken niet aan toe komt. Zo heeft de formule de kans gegrepen om de organisatieprocessen en -structuur op te frissen en de band met franchisenemers verder te versterken. Zo zijn zij straks nog beter voorbereid op wat er komen gaat als ze weer open mogen. Franchisegever en franchisenemer zijn het namelijk over een ding roerend met elkaar eens: door het virus is iedereen is zich meer dan ooit bewust van het belang van sport en beweging voor onze lichamelijke én mentale gezondheid. Een sterk lijf biedt namelijk nog steeds de beste weerstand. Daar liggen straks dan ook ontzettend veel kansen voor de fitnessbranche. De markt wordt alleen maar groter. We hopen dat alle vrouwen in Nederland zich straks beseffen dat er niets fijner voelt dan een gezond lijf. En dan is Curves the place to be!

Ondernemen in de coronacrisis is zwaar. Maar de steun van een franchiseorganisatie is dan extra waardevol. Wilt u ook deel uit maken van de groei die de fitnessindustrie te wachten staat en profiteren van alle voordelen die een franchiseorganisatie met zich meebrengt? Klik hier voor meer informatie over Curves Franchise of stuur ons een e-mail. Wij brengen u graag in contact met deze fitnessformule voor vrouwen.

terug naar franchisenieuws overzicht

    Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.

    Erika Slegers, commerciële binnendienst bij De FranchiseAdviseur