De optimale online marketingstrategie voor je franchiseformule

De kans is groot dat je als franchiseformule nog worstelt met je online marketingstrategie. Wees gerust, je bent niet de enige. Ik zie dat veel retailers nog vaak moeite hebben om lokale en landelijke marketing goed op elkaar af te stemmen. Dit geldt vooral voor franchiseformules die rekening moeten houden met zelfstandige franchisenemers. In dit artikel lees je hoe je als franchiseformule en als retailer (met uitsluitend eigen vestigingen) optimaal gebruikmaakt van de online- en social-marketingmogelijkheden.

Ook vertel ik in dit artikel hoe je er meer omzet mee realiseert, zonder dat je merk hieronder lijdt.

McDonalds

Waarom is franchisemarketing zo ingewikkeld?

Franchisemarketing is ingewikkeld, omdat franchiseformules anders in elkaar steken dan andere bedrijfsvormen. Het grootste verschil is dat het hoofdkantoor (de franchisegever) samenwerkt met zelfstandige lokale ondernemers (de franchisenemers). Gedreven zelfstandige ondernemers met veel ideeën, die vaak een paar stappen extra doen. Welk bedrijf wil dat nou niet. En bij franchiseformules zit dit al in het DNA gebakken.

Maar, met hun eigen mening en belangen maken franchisenemers het de franchisegever ook vaak lastig om met de hele organisatie dezelfde richting op te marcheren. Ook vragen verschillende verzorgingsgebieden vaak om een andere marketingaanpak. Een aanbieding voor tuinmeubelen werkt goed in gezinswijken, maar waarschijnlijk minder in het centrum van Amsterdam.

Het marketingfonds

Marketingbudgetten van franchiseformules bestaan over het algemeen uit twee potjes:

  1. Het landelijke marketingfonds, dat bestaat uit een afdracht van de lokale franchisenemers en wordt beheerd door de franchisegever.
  2. De lokale marketingbudgetten die elke franchisenemer naar eigen goeddunken investeert in de promotie van zijn eigen vestiging(en).

Vaak is het totaal van de lokale marketingbudgetten groter dan het centrale marketingfonds.

Veel franchisegevers en hun reclamebureaus kijken vooral hoe ze het landelijke marketingfonds het best kunnen besteden. Ze vergeten daarbij vaak om hun franchisenemers te helpen om hun lokale budget effectief in te zetten. Sterker nog: ze vinden lokale marketingcampagnes vaak storend en van inferieure kwaliteit.

Ook kennen we voorbeelden van franchisegevers die de lokale campagnes van hun franchisenemers amper zagen. Zij hadden dus geen idee of die campagnes überhaupt iets opleverden. Hierdoor ontstaat versnippering van de marketingaanpak met als gevolg:

  • Uiteenlopende marketingstrategieën en doelstellingen.
  • Ongewenste (off-brand) reclame-uitingen.
  • Gebrekkig of verkeerd meten van reclame-uitgaven en resultaten.

Bij winkelformules met uitsluitend eigen vestigingen speelt dit geen rol omdat de lokale vestigingen niet zelf adverteren. Lees meer …

Bron: Frankwatching | Peter Meijers van Martin and Lewis

Bij De FranchiseAdviseur helpen we u graag op weg….en verder. Een afspraak voor een vrijblijvend gesprek is zo gemaakt. Bel 040 7878474 of vul onderstaand contactformulier in.

terug naar franchisenieuws overzicht