‘Oude tijden’ herleven niet meer

Bart Van der Schoot

Het lijkt erop dat onze economie zich in een nieuwe fase bevindt. Uw klanten nemen meerdere personages en gedragsvormen aan en u dient ze op verschillende manieren te benaderen. Het ene moment kiest uw klant voor budget, het andere moment kiest dezelfde klant voor premium en hoge service. Weet u het nog? We moeten wel aanpassen, want ‘oude tijden’ herleven niet meer.

We zijn vanuit een industriële economie (productie van goederen) overgegaan in een service economie (gebaseerd op het leveren van diensten). We gaan nu over naar een ‘experience’ economie, gebaseerd op het leveren van waardevolle en authentieke ervaringen.

Strategisch Business Canvas Model

Geen enkel bedrijf is in staat deze unieke ervaringen op ieder willekeurig moment te verzorgen. Bedrijven moeten gebruik maken van middelen, waarbij de focus moet liggen op de toegang tot deze middelen en niet het bezit hiervan.

afbeelding blog juni2014

Het Strategisch Business Canvas Model maakt een strategische foto van uw organisatie en bepaalt welke klantsegmenten u bewerkt of zou moeten gaan bewerken in de komende 3-5 jaar. Aan deze klantsegmenten doet u vervolgens een waarde belofte, die u wel waar moet maken. Elke dag weer!

Vervolgens kijken we welke middelen nodig zijn om deze belofte waar te maken. Zo voegen we waarde toe aan het proces, door ervaringen te delen zijn we beter in staat onze prestaties te verbeteren en in te spelen op de individuele behoeften van de klanten.

Voorsprong

Waarde is het resultaat van menselijke ervaringen. De strategische voorsprong van bedrijven is berust op kennis en ervaringen van een product of markt die niet eenvoudig te kopiëren, imiteren of te koop is. Om deze voorsprong te behouden moet geïnnoveerd worden, nieuwe handelswijze ontwikkeld worden en nauwe is afstemming met uw klanten vereist. Inspelen op de nieuwe economie vraagt om het maken van keuzes, hoe versla je een online concurrent als alleen de prijs het verschil moet maken?

Strategie en franchise

Franchise biedt voordelen zoals inkoop, snelle supply chain, uniforme formule uitstraling, gezamenlijke marketing en communicatie. Daarnaast zijn er ook de voordelen van zelfstandig ondernemerschap door lokale kennis en betrokkenheid. Hierbij geldt het principe van wederzijdse afhankelijkheid en verantwoordelijkheid. Als franchisegever en franchisenemers dit spel goed spelen is klantbeleving beter te voorspellen.

Dankzij de formulekracht weet de consument beter wat hij kan verwachten en vanwege het lokale ondernemerschap voelt de consument zich welkom en beter begrepen. Deze klantervaring is goud waard: delen dus..!!

Klantwaarde is dus geen functie van een product of dienst, maar van menselijke ervaringen. Klantwaarde is voor iedere persoon uniek. Als bedrijven zich hierop meer focussen zal dit een grotere klantwaarde vertegenwoordigen, temeer ook omdat al deze ervaringen door hun complexiteit moeilijk te kopiëren zijn.

Wilt u meer weten? Neem contact met ons op of reageer via de mail.

Bart van der Schoot

De FranchiseAdviseur bv
Spegelt 38
5674 CD Nuenen
t. 040 – 78 78 474
m. 06-518 96 724
e. bart@franchiseadviseur.nl
w. www.franchiseadviseur.nl

Ga terug naar blog overzicht

terug naar blog overzicht