Social Media en franchise!

Social Media! We kunnen er niet meer om heen. Ook in de franchisebranche wordt social media volop ingezet. Sommige franchiseformules hebben een heel team wat zich hiermee bezig houdt. Weer andere franchisegevers beheren hun account zelf. Maar hoe u het doet, doe het goed! Wij geven u wat tips. 

Welke kanalen zet u in?

Er zijn diverse sociale media kanalen. LinkedIn kunt u prima inzetten om uw franchiseorganisatie onder de aandacht te brengen. Veel mensen uit de branche, relaties en bekenden zijn aan uw bedrijfspagina op LinkedIn gelinkt. Zo kunt u snel nieuws delen en veel mensen informeren. Maar ook een zakelijk Facebook- en Instagram account kan van toegevoegde waarde zijn. Facebook en Instagram kunt u inzetten voor naamsbekendheid en bijvoorbeeld om uw producten of diensten te presenteren. Uiteraard is de inzet van het juiste kanaal ook afhankelijk van uw product of dienst en van uw doelgroep. 

Grote impact

Social media kan een grote impact hebben. Zeker als het aantal volgers groot is. Als franchiseorganisatie is het daarom raadzaam om vooraf goed na te denken over hoe u social media wilt inzetten.

Vragen die u zich kunt stellen zijn:

* komt er één account voor de gehele franchiseorganisatie, of per vestiging?

* Wie beheert de social media accounts?

* Wat wil ik uitdragen op social media accounts?

Wanneer u voor ogen heeft wat u precies wilt bereiken met Instagram, Facebook of LinkedIn, is het goed om dit vast leggen in het handboek. Zo weten uw franchisenemers exact wat er mogelijk is en wat er van hen verwacht wordt. En u kunt dit meenemen bij het vaststellen van de fee.

Franchiseformule op social media te grabbel gooien

Door ook uw social media gebruik goed te beschrijven, voorkomt u dat uw zorgvuldig opgebouwde franchiseformule te grabbel wordt gegooid op het wereldwijde web. Of dat er bijvoorbeeld (win)acties worden opgezet waar u als franchisegever niet achter staat. En blijf volhouden. Frequent berichten plaatsen is erg belangrijk. Probeer hierin een goede balans te vinden.

Ook wij zijn inmiddels actief aanwezig op social media. Als deskundig adviesbureau moeten we ten slotte het goede voorbeeld geven. Laat ons weten waar u te vinden bent, wij volgen u graag. En volg gerust onze social media kanalen. Zo blijft u altijd op de hoogte!

terug naar blog overzicht

Daag ons uit

Wij helpen u graag verder in franchise. Neem vrijblijvend contact op.

Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur