Thuiswerken? Wij geven u 9 handige tips

Nederland zit massaal aan huis gekluisterd. Het Coronavirus (COVID-19) heeft ons in haar greep. Scholen en horeca zijn dicht. En (franchise)bedrijven sluiten hun deuren, maar niet hun werkzaamheden. Het RIVM adviseert om, daar waar mogelijk, thuis te werken. Ook wij werken vanuit huis. Thuiswerken klinkt misschien ideaal, maar dat geldt niet voor iedereen. Zeker niet nu bij velen partner en kinderen ook thuis zijn. Om het thuiswerken zo efficiënt mogelijk te maken, hebben wij negen handige tips voor u.

1. Werkplek

Richt een fijne werkplek in voor het thuiswerken. Uiteraard is dit afhankelijk van de beschikbare ruimte. Maar creëer zoveel mogelijk een vaste werkplek. Is dit niet mogelijk en heeft u kinderen? Wellicht dat u dan een veilige speelplek voor de kinderen kunt organiseren op bijvoorbeeld een slaapkamer. Zo kunt u relatief rustig in de woonkamer thuiswerken.

2. Ritme

Sta op tijd op, zoals u dat iedere ochtend doet. Douchen, aankleden en ontbijten. Blijf zoveel mogelijk in een vast ritme tijdens het thuiswerken. Probeer de verleiding te weerstaan om in je huispak achter de laptop te kruipen.

3. Planning thuiswerken

Zeker met kinderen in huis is het handig om een planning te maken. Zo weten de kinderen wanneer er tijd is voor een spelletje of hoe laat de gezamenlijke lunch is. Ook wanneer u geen kinderen heeft, is een planning een prettige houvast.

4. Wijzig werktijden

Werkt het normale ritme nu even niet? Omdat u bijvoorbeeld jonge kinderen thuis heeft rondlopen die aandacht vragen. Of zit uw partner de hele dag te telefoneren? Schuif dan met uw reguliere werktijden. ’s Ochtends een uurtje eerder beginnen en ’s avonds nog een paar uurtjes werken behoort wellicht tot de alternatieven. Overleg met uw leidinggevende wat de mogelijkheden zijn.

5. Plan werkoverleggen op afstand

In deze periode is het, nog meer dan normaal, belangrijk om met u (franchise)collega’s is contact te blijven. Hoe gaat het met hen? Lopen ze tegen bepaalde zaken aan? Of hebben ze advies nodig? Plan op vaste tijden een Skype-gesprek, een telefonische afspraak of conference call in.

6. Spreiden aanwezigheid

Wilt u toch naar kantoor? Omdat daar spullen staan die u nodig heeft, of omdat het noodzakelijk is? Probeer dan samen met uw collega’s een schema te maken zodat de aanwezigheid van mensen zoveel mogelijk wordt gespreid.

7. Accepteren

Accepteer de situatie. Het is niet anders. Dit geldt voor iedereen. Bekijk het van de andere kant. Misschien heeft u nu tijd voor zaken waar u normaal niet aan toe komt.

8. Samen sterk

Het zijn moeilijk tijden voor ondernemend Nederland. Sluit u zich daarom aan bij een branche- of belangenvereniging. Zij kunnen u wellicht adviseren of helpen bij vragen over hoe u als werkgever het thuiswerken kunt faciliteren. Maar ook zeker bij de nasleep van het Coronona-virus. Zo is er voor franchisenemers bijvoorbeeld de BVFN.

9. Wees lief voor elkaar

Wees lief voor elkaar. En heb begrip. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en moeten elkaar helpen waar nodig. Het team van De FranchiseAdviseur heeft veel respect voor de mensen die werkzaam zijn in de vitale beroepen. Maar ook zeker voor de (franchise)ondernemers die hun winkel draaiende proberen te houden in deze moeilijke tijden, maken wij een diepe buiging.

terug naar blog overzicht

    Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.

    Erika Slegers, commerciële binnendienst bij De FranchiseAdviseur