Franchise starten? Voeg deze waarde(n) toe aan uw franchiseformule

Als ervaren franchiseadviseur spreken we veel bedrijven die willen groeien door middel van franchise. Een veel gestelde vraag hierbij is: ‘Kan dit’? En vervolgens: ‘Wat is nu de grote toegevoegde waarde van een franchiseformule? En waar moet ik allemaal op letten bij het starten van een franchise?” Wij geven u drie tips.

1. Zorg voor voldoende toegevoegde waarde

Veel concepten zijn te franchisen. Mits je als franchisegever voldoende toegevoegde waarde biedt. De toegevoegde waarde laat zich in onze modellen altijd vertalen door minimaal één van onderstaande activiteiten als franchisegever heel goed te verzorgen.

  1. Generen van leads
  2. Vergroten van merkwaarde
  3. Inkoopvoordeel
  4. Efficiency besparingen in de back office

Als franchisegever ‘leer’ je de franchisenemers gedurende de samenwerkingsperiode een manier van werken en geef je toegang tot de kernstrategie van de formule. Wanneer de franchisenemer deze onder de knie heeft gekregen, en er wordt door franchisegever te weinig toegevoegde waarde geboden, dan loopt u als franchisegever een reëel risico dat de franchisenemer er met de formule vandoor gaat. De franchisenemer is tenslotte ook ondernemer en zoekt de grenzen op. Franchise is een betaalde dienst. Daarom zal snel de afweging worden gemaakt of het elders goedkoper of beter kan. Door uw toegevoegde waarden consequent goed te verzorgen, bevordert een prettige en langdurige samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer. Uiteraard heeft u de toegevoegde waardes van de franchiseformule goed vastgelegd in het franchisehandboek

2. Kies de juiste toegevoegde waarde

Inkoopvoordeel wordt vaak gebruikt als argument om aan te sluiten bij een organisatie of als men zelf een franchise gaat beginnen. Horizontale samenwerking tussen ondernemers onderling die dezelfde leverancierskeuzes nastreven, geeft de ondernemers meer macht om betere condities te bewerkstelligen. Bij franchise in de zakelijke dienstverlening speelt inkoopvoordeel vaak een minder belangrijke rol. In deze sector zijn de overige drie toegevoegde waarden weer belangrijker.

3. Zet de toegevoegde waarden strategisch in

Hoe een toegevoegde waarde ingezet wordt, verschilt per formule. Het generen van leads door de franchisegever voor de franchisenemer wordt bijvoorbeeld, als het gaat om duurzame consumptiegoederen, anders vorm gegeven dan bij het generen van leads in de foodsector. (lange termijn koopproces versus korte termijn aankoopgedrag). Het vergroten van een merkwaarde vraagt om differentiatie bij de marketingactiviteiten.

En voor het benadrukken van de derde toegevoegde waarde “efficiency voordeel” moet draagvlak zijn onder alle franchisenemers. Een goede business strategie beschrijft hoe iedere toegevoegde waarde ingevuld wordt. Deze business strategie voor franchisegevers vormt een vast onderdeel binnen de aanpak van De FranchiseAdviseur.

We lichten onze visie op uw franchise graag toe. Interesse? Nee vrijblijvend contact met ons via 040 – 78 78 474 of info@franchiseadviseur.nl. Wij helpen u graag.

terug naar franchisenieuws overzicht

    Daag ons uit

    Wij helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact op.

    Bart van der Schoot, eigenaar De FranchiseAdviseur